Kilka słów o tej muzyce:

Techno ma swoje korzenie w latach '80, w muzyce disco, a potem w tzw. housie, który wykorzystywał najnowsze zdobycze muzycznej techniki. To była muzyka elektroniczna, tworzona przez komputery i najnowsze instrumenty. Była popularna najpierw w Ameryce,a później dotarła do Europy. Zmieniała się, ewoluowała, a później wyrosło z niej właśnie techno.
Niektórzy twierdzą, że powstanie techno związane jest z powstaniem niemieckiej grupy Kraftwerk, inni wskazują na kapelę Clock DVA, a jeszcze inni wymieniają DJ-a Dericka Cartera czy ogólnie tzw.EBM, czyli Electro Body Music. Każdy z tych prądów ma swój udział w powstaniu techno, ale od samego początku specyfiką tej muzyki jest to, że aby ją tworzyć, nie trzeba być wykształconym muzykiem. Wystarczy dobry pomysł i trochę niezbędnego, elektronicznego sprzętu.

Tworzeie Techno polega na na miksowaniu, samplowaniu, sratchowaniu. Słowo komponowanie jest w przypadku Techno raczej niefortunne bardziej pasuje generowanie za pomoca urzadzeń technicznych . Nie potrzeba dobrego studia, profesjonalnej aparatury. Do podstawowego wyposażenia muzyka Techno należa: sampler, mikser, komputer, syntezatroy, gramofony i czarne płyty oraz utamat perkusyjny, za pomoca których łaczy on przeróżne dzwięki, zestawia najbardziej nieprawdopodobne odgłosy. Charakterystyczne dla Techno jest regularne, automatyczne uderzenie bębna nasowego, tzw. stopy; szybkosć tych uderzeń, a więc tempo utworu, mierzy się w jednostkach BPM (ang. beats per minute uderzeń na minute ). To tak istotna cecha gatunku, że na niemal każdej płycie Techno przy każdym utworze podaje się liczbę BPM.

W tej muzyce nie ma gwiazd, nie ma kultu idoli. Ludzie, którzy ja tworza, sa często animowani. Operuje się pseudonimami, nazwami wytwórni (np. Matsuri) lansujacym jakis kierunek. Tacy wykonawcy jak Chemical Brothers, Aphex Twin, Eat Static, w Polsce Wieloryb znani sa jedynie dlatego, że na kolejnych płytach powtórzyli te same nazwy. Pseudonimy i nazwy sa często jednorazowe, nie przywiazuje się do nich znaczenia. Muzyka Techno szybko się rozwarstwiła i podzieliła. Dzis jest siecia dziesiatków splatanych ze soba gatunków i podgatunków. Można w nich jednak wyróżnić kilka wiodacych:
-acid i trance odznaczajace się bogactwem brzmieniowym oraz falujacymi, powtarzajacymi się liniami melodycznymi
-hard core Techno wyjatkowa szybka i agresywna odmiana Techno; wyróżniaja ja bardzo głosne i zniekształcone efekty perkusyjne, w wiedeoklipach, gadżetach towarzysza im mroczne, agresywne obrazy
-ambient (ang. otoczenie) jest bardzo spokojna, wyciszona muzyka, w samplach wykorzystuje często dzwięki natury, takie jak głosy zwierzat, spiew ptaków, szum fal itp. Niektórych ambientowych wykonawców (np. Briana Eno, Kitaro) trudno w ogóle zaliczyć do muzyki Techno
-jungle i beakbeat, czyli bardzo szybka, niezwykle dynamiczna zmienna muzyka o wyjatkowo skomplikowanych, zwariowanych przebiegach rytmicznych
-techno drum n bass, jeden z najpopularniejszych wsród wielbicieli Techno kierunek, składa się wyłacznie z dzwięków perkusyjnych i bardzo intensywnej, zróżnicowanej, pulsujacej melodii basowej
-Techno pop, najbardziej komercyjna odmiana, to własciwie muzyka dyskotekowa wzbogacona o najprostsze elementy Techno. Na ogół występuje tu wokalistka lub wokalista (rzadkosć w Techno) i klasyczne instrumenty, nie spotykane w prawdziwym Techno, np. gitary. Przykładem może być zespół 2 Unlimited.

Jeszcze inna kategorię trzeba by przypisać zespołowi The Prodigy, uznawanemu przez laików za gwiazdę Techno. Twórczosć grupy należałoby raczej okreslić jako Techno-Rock.

Muzyka Techno żyje, nabiera sensu podczas Techno Parties, kiedy to tłum ludzi, zamykajac oczy, oddaje się jej szalonemu rytmowi. Disc Jockey (DJ Techno), który jest najważniejsza osoba na Techno Party, generuje atmosferę, obserwujac reakcje tańczacych, odpowiednio dobiera rodzaj muzyki.

Trans jest niezwykle istotna kategoria tej subkultury. W nim zawiera się przesyłanie Techno, wychodzac poza sama muzykę. Rytmiczny, transowy taniec ma umożliwić zapomnienie, wejsć w siebie. Rytm, traktowany jako sposób na osiagnięcie odmiennego stanu swiadomosci, duchowego wyzwolenia, każe przestać mysleć, właczyć się w pulsowanie. Ludzie transujacy na parkiecie maja tworzyć cos w rodzaju plemienia wspólnoty. Techno, choć nierozerwalnie zwiazane z miastem i jego wytworami, jest definiowane jako sposób na ucieczkę od cywilizacji, na odnalezienie swojego duchowego głosu. W tym sensie zbliża się do założenia nurtu New Age. Techno ze swoja pierwotno-futurystyczną filozofia stanowi na pewno jedną z najciekawszych subkultur i wyraża sprzeczne niepokoje i pragnienie końca wieku. Godzi zafascynowanie pierwotnym rytmem oraz industrialna estetykę wielkich miast. Łaczy atawistyczny, rytualny trans i futurystyczne obrazy. Rozwija się znakomicie.

Do Polski techno zawitało dzięki upadkowi muru berlińskiego, po roku '89. Dziś fani techno tworzą u nas jedna z najliczniejszych subkultur, a Polacy są jedną z najlepiej reprezentowanych narodowości podczas Love Parade, która jest największym spotkaniem fanów techno na świecie. Milion ludzi bawiących się na ulicach i w setkach techno-klubów w Berlinie robi wrażenie. W Łodzi raz do roku organizowana jest podobna, choć mniejsza impreza - Parada Miłości. W wielu innych miastach wyrasta jej konkurencja. Największe imprezy odwiedza czasem po kilkanaście tysięcy osób.